افزایش قیمت موتورسیکلت :

 همواره افزایش قیمت موتورسیکلت های موجود در بازار ایران بر 2 اصل مهم پی ریزی می گردد:

  1. نرخ تبادل ارز به عنوان یکی از اصلی ترین معیار ها برای تعیین قیمت در بازار ایران به شمار می آید . هیجانات ناشی از تغییر قیمت ارز به سرعت صنف تولید کننده و فروشنده موتورسیکلت را تحت الشعاع قرار داده  و تغییر قیمت ها را شاهد خواهیم بود. نکته قابل توجه در این ضمینه افزایش همسوی قیمتهای ارز و موتورسیکلت در روند صعودی و رابطه غیر همسو در کاهش نرخ ارز می باشد . بدین صورت که قیمتهای موتورسیکلت با بالا رفتن نرخ تبادل ارز بالا رفته و با کاهش نرخ تبادل ارز , قیمت موتورسیکلت ثابت خواهد شد .
  2. عرضه و تقاضا

نسبت تولید یک محصول نسبت به فروش و تقاضای خرید اران رکن دوم قیمت گذاری موتورسیکلت در بازار ایران می باشد , بدین معنی که هر گاه محصولی با فروش قابل توجه و استقبال خریداران مواجه گردد قیمت ها بدلیل منفعت طلبی بیشتر سودجویان افزایش خواهد یافت . در این ضمینه اگر نسبت عرضه به تقاضا پایین باشد بازار سیاه برای خرید و فروش به وجود می آید بدین ترتیب که فروشندگان و عاملان توزیع دست اول اقدام به  بالا بردن قیمت  و با لطبع آن فعالان کلان و غیر کلان از جو بوجود آمده سوء استفاده می نمایند.

این روزها در بازار ایران شاهد دست به دست دادن چند عامل بطور همزمان برای بالا رفتن قیمت ها می باشیم . افزایش نرخ ارز از یکسو و عدم تولید موتورسیکلت بدلیل عدم شماره گذاری توسط راهنمایی و رانندگی در سوی دیگر سبب بالا رفتن قیمتها شده است .

سردار منتظر المهدی با تاکید بر عدم شماره گذاری موتورسیکلت  های تولیدی در صورت رعایت نشدن اصول استاندارد و تغییر سیستم سوخت رسانی از کاربراتور به انژکتور , اعلام نمودند مادامی که تولیدکنندگان محصولات خود را مطابق  با مقررات جدید ننمایند شماره گذاری انجام نخواهد شد . این در حالی است که بالغ بر 200 هزار دستگاه انجین مربوط به موتورسیکلتهای کاربراتوری در انبار های کارخانجات تولیدی موتورسیکلت موجود بوده و با تولید موتورسیکلتهای کاربراتوری تا پایان سال 1395 موافقت شده بود.

در هر حال قیمت موتورسیکلت در بازار قابل قبول نبوده و در عین حال هرگونه انتطاری برای پایین آمدن قیمتها در صورت شروع شماره گذاری مجدد و پایین  آمدن نرخ تبادل ارز دور از ذهن می باشد.

نظرات کاربران :