روز شمار قطع تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری 
صنعت موتورسیکلت از ابتدا تا کنون دچار تحولات زیاد و سریعی بوده است . تمامی غول های صنعت موتورسیکلت در دنیا هر روزه بدنبال تولید موتورسیکلت های با کیفیت با مصرف سوخت پایین و بازده بالاتر همراه با تکنولوژی جدید تر هستند . 
سیستم سوخت رسانی و جرقه زنی یکی از مهمترین قسمتهای مورد نظر برای دست یابی به عملکرد بهتر هستند که شاید در ظاهر دچار تغییرات چندانی نشده اند و از یک فرمول کلی تبعیت می کنند ولی در باطن دچار تغییرات زیادی شده اند. موتورسیکلتها ابتدا با استفاده از کاربراتور مایع سوختی را به محفظه سیلندر رسانده   و با  سیستم جرقه زنی که برق مورد نیاز را از سیستم بوبین(سیم پیچ) گرفته و با استفاده از پلاتین, برق را بصورت متناوب به شمع جرقه زنی رسانده و سبب روشن شدن و کارکرد موتور می شدند. 
http://www.motorgomrok.com/upload/gallery/1469817203-1548187_20130108041152.gif
 
http://www.motorgomrok.com/upload/gallery/1469817229-carb_img2.gif
کم کم سیستم برق رسانی CDI جای سیستم پلاتین را گرفت، سیستم کنترل مستقیم جرقه زنی که مخففا سی دی ای با ترانزیستور نامیده می شد پس از دریافت مستقیم برق از بوبین یا باطری  با افزایش قدرت جریان و متناوب کردن,  جریان متناسب با چرخش میل لنگ را به شمع جرقه زنی رسانده و سبب  کارکرد موتورسیکلت می شود. سیستم CDI عملکرد بهتری را از پلاتین نشان داده  و شتاب موتورسیکلت‌های CDI بالاتر از پلاتینی بوده و مهمتر از آن استحلاک پلاتین را نداشت ، چرا که پلاتین بصورت متناوب نیاز به تعویض و یا تنظیم داشت . 
این سیستم در ابتدا بر روی موتورسیکلت های سوزوکی در ایران به روی کار آمد . سوزوکی جی پی ۱۲۵ و ایکس هفت X7_250 از جمله سردم داران این سیستم بودند .
http://www.motorgomrok.com/upload/gallery/1469821225-1979_GT250-X7_sales1_L.jpg
 
در ادامه بر روی موتورسیکلت های دیگری همچون سوزوکی ۱۰۰۰ و سوزوکی ۵۵۰ و چند مدل دیگر نیز این سیستم مورد استفاده قرار گرفت .
http://www.motorgomrok.com/upload/gallery/1469821391-suzuki_gs1000.jpg
مشهور شدن این سیستم زمانی در ایران به اوج خود رسید که شرکت تیزرو با واردات هندا CG125 با این سیستم و نام گذاری این موتورسیکلت  به CDI125 سیستم سی دی ای را به خوبی به مردم ایران معرفی نمود . 
http://www.motorgomrok.com/upload/gallery/1469822205-ad_1499.jpg
سیستم کاربراتور نیز از قاعده  پیشرفت بی بهره نبود و برای موتورسیکلت های چهارزمانه با حجم بالاتر از ۴۰۰ سی سی کاربراتور های وکیوم دار یا کاربراتور دیافراگمی طراحی شده و مورد استفاده قرار گرفت . این سیستم بدلیل اینکه سیم گاز مستقیما به پیستون گاز متصل نمیشد و بجای آن دریچه سوخت مخلوط را باز و بسته کند  این امکان را می داد  که نسبت به دور موتور مصرف سوخت تنظیم شده و متناسب با آن هوا با سوخت مخلوط شده و وارد سیلندر شود . در مدل های کاربراتور با چرخاندن دریچه گاز سوخت زیادی وارد سیلندر شده و بدلیل همگن نبودن با هوای ورودی , سوخت نسوخته وارد اگزوز و به هوا وارد شده و آلودگی زیادی را به همراه داشت . ضمن اینکه کاربراتور های قدیمی با چرخش سریع دسته گاز و رسیدن سوخت زیاد به اصطلاح خفه کرده و خاموش می کرد ، شمع جرقه هم از این رسیدن زیاد سوخت به سرعت خراب می شد . ( در اصلاح تعمیرکاران شمع خیس می شود)
سیستم وکیوم کاربراتور تا ورود موتورسیکلت‌های باجاج پولسار  به صورت چشم گیر در بازار ایران مورد استقبال قرار نگرفت چرا که عملا بازار ایران در دست چینی ها بوده و چشم بادامی ها برای پایین نگه داشتن قیمت ها از حداقل تکنولوژی استفاده می کردند.در حالی که چشم بادامی های  دیگر در ژاپن در سال ۱۹۹۸ با به نمایش گذاشتن موتورسیکلت GSX750  با سیستم سوخت رسانی انژکتوری و سیستم جرقه زنی به همراه ECU اولین موتورسیکلت انژکتوری را وارد بازار کردند.
http://www.motorgomrok.com/upload/gallery/1469821422-1996-Suzuki-GSX-R750a.jpg
انژکتور به سرعت جای خود را در دنیای موتور سیکلت  باز کرده و تا امروز تقریبا تمامی برند های درجه یک دنیا از سیستم سوخت رسانی انژکتوری استفاده می کنند .
 
مقایسه سرعت رشد استفاده از فن آوری در ایران با صاحبان تکنولوژی
 
برای درک سرعت استفاده از تکنولوژی در صنعت موتورسیکلت ایران با دیگر نقاط جهان باید به مثال سرعت حلزون و خرگوش توجه کرد ، در حالیکه همه صاحبان تکنولوژی در جهان به سرعت در حال استفاده از انژکتور هستند ، کارخانه های مونتاژ کننده موتورسیکلت در ایران برای پایین نگه داشتن قیمت همچنان در صدد استفاده از کاربراتور هستند . 
سازمان محیط زیست با همراهی مرکز بهینه سازی سوخت و راهنمایی و رانندگی برای پایین آوردن مصرف سوخت  و آلایندگی موتورسیکلتها در سال ۱۳۹۰ اقدام به اجباری کردن تولید موتورسیکلتها با استاندارد یوروII نمود و کارخانجات موتورسیکلت ایران با اضافه کردن کنیستر و کاتالیزور بر روی هواکش و اگزوز  موتورسیکلت‌های چینی به استاندارد لازم رسیدند ، هر چند اضافه شدن سیستم ذکر شده مصرف سوخت و آلایندگی را با نمره  ناپلئونی به حد نصاب رساند ولی در عمل کاهش سرعت و شتاب را به همراه داشت و پس از فروش موتورسیکلت در بازار خربداران موتورسیکلت اقدام به حذف آن کردند که در واقع هزینه استفاده از این سیستم از جیب خریداران به سطل زباله رفته است . در سال ۱۳۹۳ سازمان محیط زیست و راهنمایی و رانندگی و بهینه سازی سوخت تصمیم به اجباری کردن سیستم سوخت رسانی انژکتور برای تولید موتورسیکلت های تولیدی نمود و آخرین زمان اتخاذ شده برای این تصمیم از ابتدای مهر ماه نود و پنج است . 
حال در روز های پایانی مدت زمان اعلام شده هستیم و شرکتهای تولیدی به سرعت تمامی انبار های خود را که مملو  از  قطعات   CKD برای تولید موتورسیکلت های  کاربراتوری می باشد را   به چرخه تولید می رسانند. چرا که در صورتیکه که این موتورسیکلت ها به تولید نرسند ،  باید به صورت قطعات یدکی به بازار لوازم یدکی موتورسیکلت راه یابد . مطمنا در اواسط تابستان و در اوایل مهر ماه ۱۳۹۵ بازار به سرعت اشباع از موتورسیکلت‌های کاربراتوری خواهد شد و پس از آن تا مدتی چرخه تولید موتورسیکلت رکود نسبی را را تجربه خواهد کرد . 
البته برخی موتورسیکلتها از جمله هیوسانگ ۲۵۰ سی سی ،دایلیم ۲۵۰, کی تی ام دوک ، رگال رپتور ,باجاج آر اس ۲۰۰ , بنلی ۲۵۰و ...   از ابتدا  با سیستم انژکتور معرفی شده اند ولی موتورسیکلت‌های چینی دیگر در بازار به همراه موتورسیکلت‌های هندی از این نعمت بی بهره بوده اند . 
شرکت فارس موتورسیکلت به تازگی با معرفی باجاج BAJAJ RS200  با سیستم سوخت انژکتور قدم در راه بهینه سازی موتورسیکلت‌های خود برداشته است. 
شرکت تولیدی نیروموتور نیز با توجه با اینکه محصولات تی وی اس در حال بروزرسانی با سیستم انژکتور هستند مطمینا با مشکلی مواجه نخواهد شد ولی برای شرکتهای تولیدی دیگر که عمده فعالیت آنها روی موتو سیکلت های چینی و قیمت پایین می باشد با چالش بالا رفتن قیمت بدلیل قیمت بالای سیستم  و مشکوک بودن کارکرد سالم  سیستم انژکتور بر روی محصولات آنها رو برو خواهند بود. 
سیستم سوخت رسانی انژکتور فن آوری جدیدی است که تقریبا در دست چند شرکت بزرگ در دنیا وجود دارد که تعداد آنها از انگشتان دست فراتر نمی رود . شرکتهای  BOSCH, SIMENSE,MIKUNI,DELPHI و به تازگی شرکت چینی لیفانLIFAN تولید این سیستم را در دست دارند ، نماید گان شرکت لیفان  برای از دست ندادن بازار  به تازگی وارد ایران شده و محصول خود که در حال حاضر یک سیستم دست ساز است رابه تولید کنند گان  ایرانی ارایه کرده اند. با تماسی که با نمایندگان شرکت لیفان بر قرار کردیم اعلام کردند که لیفان در صدد تولید سیستم انژکتور و ECU  با قیمت نازل می باشند ، اعتقاد آنها بر این است که می توانند این سیستم را با قیمت ۱۲۰ دلار به فروش برسانند ،اضافه شده این مبلغ بالا رفتن حدود ۴۰۰ هزار تومانی قیمت موتورسیکلت را در پی خواهد داشت ،البته باید در نظر داشت در صورتی  که سیستم انژکتور چینی کارآمد باشد این اتفاق رقم خواهد خورد. در صورت شکست این پروژه بزودی شاهد بالارفتن قیمت موتورسیکلتها در بازار درحدود ۵۰۰ هزارتومان تا یک میلیون تومان خواهیم بود چرا که ارزان ترین سیستم انژکتور پس از لیفان DELPHI بوده و قیمت پیشنهادی از طرف این برند بالای ۲۰۰ دلار می باشد.
 
فروشگاه اینترنتی موتور گمرک از شما دعوت میکند در بخش نظر سنجی شرکت کنید.

 

نظرات کاربران :