موتور های ۳۰۰ سی سی در بازار موتور سیکلت چگونه راه یافته اند ؟

http://www.motorgomrok.com/upload/gallery/1468932931-tahoma_.jpg

رشد صنعت موتور سیکلت در بازار ایران پس از دهه هفتاد به شدت چشمگیر بوده و به سرعت با واردات مدل های مختلف از ۱۵۰ سی سی تا ۲۰۰ سی سی مواجه شد . در اواخر دهه هشتاد بالاخره با موافق دولت، وزارت صنعت و نیروی محترم انتظامی پای موتورسیکلت های ۲۵۰ سی سی به بازار موتورسیکلت باز شد و موتور سیکلت های با حجم کمتر از ۲۵۰ سی سی مجاز به تولید انبوه و شماره گذاری شدند و یک به یک شرکت های تولیدی که همگی مونتاژ کننده هستند شروع به نمایش مدل های تولیدی خود کردند تا از سفره جدید پر طرفدار سهمی ببرند .

این بازار با ورود مدل های چینی، کره ای ، اطریشی و هندی ژاپنی توسط شرکتهای زیر شروع به کار کرد؛

 ۱.  شرکت فارس موتور  با مدل های پیشرو پارس ۲۵۰ در رده استریت و دو مدل تریل ۲۵۰ سی سی

۲. شرکت کویر با واردات موتور سیکلت مگلی از چین ، دایلیم از کره در رده اسپرت ،KTM در رده تریل و هندا سی بی ار ۲۵۰ با تغییر برند از نام هندا به کوپه

۳. شرکت جهانرو با نمایش هیوسانگ از کره در رده اسپرت  و CPI سی پی ای در رده تریل

۴. شرکت نیروموتور بانمایش  مدل تریل احسان

۵. شرکت آرمان موتور با واردات موتورسیکلت های هندا ۲۵۰ سی بی ار ، کاواساکی نینجا ۲۵۰ در رده اسپرت و هندا سی آر اف ال CRF_L  در رده تریل که همه مدل های ارایه شده توسط آرمان موتور تغییر برند داده شده و در سند موتورسیکلت با نام های انتخابی آرمان موتور وارد بازار شد .

۵. شرکت هایی همچون همتاز موتور با مدل تریل  چینی ، شرکت زئوس با مدل اسپرت ....

مدل های عرضه شده در بازار، با حجم ۲۴۹ سی سی در سند شرکت قید شده و به فروش رسیدند و خریداران بدلیل فقدان موتور سیکلت های سنگین در بازار به سرعت به خرید این موتورسیکلت ها علاقه نشان داده و بازار خوبی را برای شرکتهای تولیدی رقم زدند. در این بین پر فروش ترین مدل ۲۵۰ سی سی هیوسانگ اسپرت ارایه شده توسط جهانرو بود، هیوسانگ ۲۵۰ سی سی   با داشتن ظاهر فریبنده و انجین دوسیلندر V شکل  نوید یک موتورسیکلت پر سرعت و پر شتاب را داده بود ولی در عمل نهایت سرعت ۱5۵ کیلومتر با شتاب متوسط را نمایش داد . البته قیمت فروش هیوسانگ ۲۵۰ نیز مزید بر علت بود.  مدل های ژاپنی همچون سی بی آر و نینجا بدلیل قیمت بالای خود طیف خاصی از خریداران را در بر گرفت و فروش پایینی را رقم زد . در این بین KTM EXC250 ، دایلیم ۲۵۰  وسی پی ای ۲۵۰ هم بخت و اقبال مشابه هندا و کاواساکی داشتند .

http://www.motorgomrok.com/upload/gallery/1468932878-ride-hyosung-gt250R-june2012-pic5-642x336.jpg

در رده ۲۵۰ سی سی های چینی بخت از آن مگلی ۲۵۰ بود و فروش خوبی را به نمایش گذاشت ، این موتو سیکلت چینی بدلیل طراحی زیبای فریبنده ، انجین رادیاتور دار ۶ دنده نوید یک موتورسیکلت ۲۵۰ سی سی با استاندارد های روز دنیا را می داد ولی در بازده حتی در حد موتور باجاج ۲۰۰ سی سی بالاتر نرفته و بدلیل کیفیت پایین خریداران مگلی را مایوس کرد .موتور های پیشرو ۲۵۰ و احسان ۲۵۰و فلات تریل ۲۵۰ طرح کی تی ام  نیز با فروش خوب خود بازار ۲۵۰ سی سی های پایین قیمت را در دست گرفتند .

http://www.motorgomrok.com/upload/gallery/1468930365-motomel-megelli-250_1397153810.jpg

پس از عرضه موفق موتورسیکلت‌های ۲۵۰ سی سی و علاقه طیف متوسطی از خریداران بازار شاهد ورود موتور سیکلت های جدیدتر شد و در این گردونه دست هندی هایی همچون باجاج و تی وی اس بدلیل فقدان محصولی در این رده بسته ماند. هیوسانگ هم از شرکت جهانرو به شرکت کویر انتقال داده شد و کویر موتور مدل های جدید تری از هیوسانگ همچون هیوسانگ آکویلا طرح هارلی و جی تی ۲۵۰ Naked  را به بازار روانه کرد . این بازار ثابت نیازمند شوک جدیدی بود ، چرا که موتو سیکلت های وارده رضایت عمده خریداران را شاهد نبود ، در این بین شرکت  سکان صنعت  با نمایش موتور سیکلت های رگال رپتور نیز به بازار رقابت وارد شد ولی خریداران این مدل های خاص طیف کوچکی بودند.

http://www.motorgomrok.com/upload/gallery/1468932801-regal-raptor-daytona.jpg

سال ۱۳۹۳ زلزله در بازار موتور سیکلت بوجود آمد و آن هم ورود موتورسیکلت‌های ۳۰۰ سی سی هندا و کاواساکی بود . موتورسیکلت های سی بی آر ۳۰۰ ، نینجا ۳۰۰ و کاواساکی زد ۳۰۰ به بالا روانه شد که در نوبه خود اگر چه فصل خوبی برای ارائه موتورسیکلت های سنگین است ولی نکته جالب در این بین  ارایه سند این موتور ها با قید حجم ۲۵۰ سی سی بود .

امسال بازار موتورسیکلت با شوک تازه ای روبرو شد و آن ورود با اقتدار  بنلی BENELLI به بازار بود. بنلی با سه مدل TNT 250 با حجم ۳۰۰ سی سی و دو سیلندر  ، بنلی TNT25 تک سیلندر با حجم ۲۵۰ سی سی و بنلی TNT15  با حجم ۱۵۰ سی سی توسط نیکران  موتور پاسارگاد پا به عرصه فروش موتورسیکلت گذاشت  که در رابطه با بنلی ۱۵۰ در مقاله دیگری صحبت خواهیم کرد .

http://www.motorgomrok.com/upload/gallery/1468932776-Benelli-BN302-FB-6-1100x674.jpg

در کنار بنلی خبر از ورود یاماها YAMAHA R3  سیصد و بیست سی سی هم  به تازگی به گوش فعالان در بازاررسیده است که  چگونگی صدور سند در این مدل واقعا جای بازنگری در سیستم صدور سند و شماره گذاری را دارد.

http://www.motorgomrok.com/upload/gallery/1468932765-101614top-i.jpg

موتورسیکلت های ۳۰۰ سی سی وار د شده به بازار که با حجم ۲۵۰ سی سی شماره گذاری و  عرضه می شود ، چرا و چگونه این تغییر حجم در سند فروش و واقعیت فنی روی داده است ؟!!

مطمئنا این موتور سیکلت ها با حجم پایین تر بصورت خاص برای بازار ایران ساخته نشده اند چرا که حاصل طراحی و تولید کارخانجات با عظمت ژاپنی هستند که البته بنلی از این قاعده مستثنی است چرا که در KEEWAY چین زیر مجموعه QIANJIANG است. پس سوال اینجاست که آیا راهنمایی و رانندگی محترم اجازه تولید ۳۰۰ سی سی با سند ۲۵۰ سی سی را داده است و اگر این اجازه صادر شده ,چرا با حجم واقعی مدارک مالکیت صادر نمی‌شود ، ضمن اینکه در زمانی که این اجازه صادر شده ،چرا با ورود و تولید موتو سیکلت ۴۰۰ سی سی موافقت نشده تا باجاج هم به این گردونه پای خود را باز کند . ضمن اینکه تی وی اس نیز به تازگی با دو مدل ۳۰۰ سی سی تریل و اسپرت در بازار جهانی موتورسیکلت عرضه اندام کرده است .

‌در حالت دوم که این نیز بعید به نظر میرسد ، شرکت های عامل موتورسیکلت های ۳۰۰ سی سی در هنگام اخذ موافقت های مربوط به واردات و تولید حجم اینگونه موتورسیکلت ها را خلاف واقع اعلام کرده و آزمایشات فنی را با حجم ۲۵۰ سی سی ارائه کرده باشند ،که در این صورت قوانین را دور زده و دور زدن قوانین پسندیده نبوده و پیگرد قانونی را در پی خواهد داشت . در پایان از شما بازدید کننده گرامی  فروشگاه آن لاین موتور گمرک تشکر کرده و اعلام میکنیم که فروشگاه اینترنتی موتور گمرک قصد ایجاد هیچ گونه سو تفاهم را نداشته و صرفا جهت اطلاع بازدید کنندگان عزیز سایت ، اقدام به انتشار این مقاله نموده است .

لطفا در بخش نظر سنجی در باره این موضوع برداشت خود را بنویسید.

با تشکر

نظرات کاربران :